Apolena Vanišová, Jan Bárta

Apolena Vanišová

Studovala režii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, kde se soustředila na divadelní tvorbu v původně nedivadelních prostorech a na projekty odehrávající se na pomezí oborů. V současné době se zde v rámci doktorského programu věnuje otázce divadelní instalace. Ve svých pracích nehledá dramatičnost v situaci, nýbrž v řazení a vrstvení scénických obrazů a performativních akcí. Dlouhodobě spolupracuje s Petrem Krušelnickým a pravidelně režíruje v pražské MeetFactory. Mezi její nejvýraznější práce patří divadelní instalace Lanostory na Jáchymovské lanovce, inscenace Valentýn, jež získala cenu České divadelní DNA, instalace Zavřeno kvůli soukromému večírku v Trafačce a projekty Woman in a taxi crossing New York, Pohřeb sardinky a Aluminiová královna, které vznikly v MeetFactory. V současné době Apolena zkoumá možnosti elektro-mechanických objektových performancí, kam se řadí například její projekt Kračun oceněný Poctou festivalu příští vlna/next wave a Cenou divadelních novin.

 

Jan Bárta

Věnuje se vlastní autorské a interpretační tvorbě zahrnující produkci, herectví-tanec, lektorství a režii. Studoval na taneční konzervatoři Duncan centre v Praze, pak přešel na Pražskou státní konzervatoř obor hudebně-dramatický. V roce 2009 absolvoval v Holandském Amsterodamu čtyřleté studium na divadelní akademii Mime department of Hogeschool voor de Kunsten. V roce 2017 absolvoval pětiletý drama/arte-terapeutický výcvik, se zaměřením na metodu DvT – Developmental transformation (Vývojové proměny) garantovaného Asociací dramaterapeutů ČR a Institute New Haven USA.

Je spoluzakladatelem  Crewcollective z. s. – s cílem pořádat kulturní a vzdělávacích akce, systematicky propojovat umělce z jiných oborů a zprostředkovávat produkci jednotlivých umělců v Čechách i zahraničí. Věnuje se lektorské činnosti a zabývá se prací s dětmi se zaměřením na pohybovou a dramatickou výchovu a to i v kontextu drama-terapie.